10 månaders kollen

I dag har Emma varit på bvc för sin 10 månaders koll. Jag och Lennart gissade på att hon vägde ca 9 kilo och var 75 cm lång... vi hade rätt på längden men inte på vikten. Hon vägde nämligen bara 8290 gr... och hade bara gått upp 260 gr sedan 8 månders kollen. Hon är lite vår skrutt, men hon har ju alltid legat över kurvan på längen och under på vikten - men är sååå fin enligt (denbarska danska) barnläkaren. ;-)

Jag och lillgumman i Göteborg.

Roadtrip och vackert bröllop

I helgen har vi varit i Grythyttanbröllop. Det var min vän Linda och hennes Dan som sa ja till varandra i den fina röda, träkyrkan. Middagen hölls hos Carl-JanGästgivaregården och var så utsäkt som man kunde tänka sig. Godast av de fyra rätterna var förrätten som bestod av pilgrimsmusslor, kantareller, ärtor och brynt hasselnötssmör! :-)

Här är en bild på det strålande och vackra brudparet:

Herr och fru Hellum på kyrktrappan.

Vägen upp till Grythyttan är lång (ca 50 mil enkel väg) och det blev en riktig roadtripp för oss när vi skulle ta oss dit. Resan började på fredagsmorgonen klockan nio - första pausen blev Jönköping där vi intog lunch och strosade runt lite på shoppingcentrat A6. Emma somnade strax utanför Helsingborg och vaknade tjugo minuter innan vi parkerade i Jönköping.
Vi hann inte mer än sätta oss i bilen så somnade hon igen, denna gång sov hon ända fram till Askersund (ca 38 mil från Helsingborg) där vi tagit in på hotell över natten. (och vi som var oroliga för att hon skulle grina och gnälla mest hela vägen)

Det var strålande sol i Askersund dit vi anlände klockan två. Efter att Emma fått mellanmål och vi checkat in så gick vi ut på byn. Det var inte så stort, men väldigt fint. Vi hittade en lekpark där vi gungade, vi promenerade längs den fina hamnen och åt fyra små rätter på en kinarestaurang vid vattnet.

Kllockan nio nästa morgon satte vi oss i bilen igen för att åka de sista tolv milen till Grythyttan och Hällefors. Att resan denna dag skulle gå lika bra som dagen innan räknade vi inte alls med, men väd hände. Jo, vi hann inte mer än köra ut från Askersund som somnar Emma och vaknar inte förän vi kör in i Hällefors där vi bokat ett bed & breakfast!
Vi packar upp, duschar och gör oss fina. Sedan åker vi de nio kilometerna till Grythyttan. Vi kommer dit kvart över ett, så vi hann med att strosa runt lite, prata med andra brällopsgäster och få Emma att somna innan kyrkklockorna ringde klockan två.

Efter vigseln var det fest och vi hade jättetrevligt. Emma var med - och var på strålande humör - ända tills tårtan var uppskuren och klockan blivit tio. Då gäspade hon stort och vi tackade för oss.

Vi valde en annan väg hem - via Mariestad, Skara och Göteborg. Och resan gick lika bra denna dag. Emma somande när vi satte oss i bilen och vaknade 40 minuter innan vi skulle stanna för lunch i Mariestad. Sedan som hon igen mellan Mariestad och Göteborg!!! :-D
I Göteborg valde vi bort stan och alla turister. Istället körde vi till Slottsskogen där vi vandrade omkring, hade lite picknick och tittade på alla djuren. (bla såg vi när Pelikanerna blev matade)

Klockan 18 var vi hemma i Helsingborg igen - och tro't eller ej, men Emma sov heeela vägen igen! Jag fick väcka henne strax innan vi parkerade här hemma!

Här är lite bilder från vår resa:

Emma och pappa tittar på fiskarna på hotellet i Askersund.

I bland undrar man vad de små tänker på...

På upptäcksfärd i Askersund.

När talen hölls under middagen var det lite långtråkigt tyckte Emma, så hon tog med sig pappa på upptäckfärd på Gästgivaregården...

... och där hittade de en fin lekhörna under en trapp.

Efter lååång middag, champagne, lek och tårta var denna lilla partypingla redo att kasta in handduken.

Mellis i Slottsskogen i Göteborg.

Det var så lummigt och grönt i den fina slottsskogen.

Skönt med en barfota promenad på bryggan innan bilfärden hem till Helsingborg.

Hoppas ni också haft en lika trevlig helg som vi!

Att resa med barn

Jag har alltid älskat att resa - att packa min lilla silverfärgade kabinväska och bara åka iväg, så där plötsligt och spontant. Vi gjorde det ofta - förr - innan vi fick vår underbara lilla Emma.

Vi reser fortfarande, men inte lika snabbt och enkelt som tidigare, men vi reser. Den silvriga kabinväskan ligger långt in i förrådet, den har bytts ut mot en som är likadan, fast fem gånger så stor ungefär.
Att packa samma dag vi ska åka finns inte heller, nu krävs planering. Det skrivs listor, listorna bockas av och förhoppningsvis är allt med när vi äntligen kommer i väg.

Många har sagt att det inte går att resa med barn, att det är stressigt och att man inte alls njuter av det på samma sätt som tidigare, men det stämmer inte. DET GÅR att resa med barn, planerar man så blir det inte INTE STRESSIGT  och VI NJUTER visst av att komma hemifrån ibland.

Emma må vara blott tio månader (den 25:e), men har redan hunnit med att flyga till mormor och morfar i Luleå tre gånger, åka bil till Stockholm, flyga till Stockholm, åka tåg till Malmö, ta båt och tåg till Köpenhamn... och i morgon ska vi alla tre bila till Askersund där vi ska bo på hotell - för att på lördag åka vidare till Grythyttan där vi ska gå på min vän Lindas bröllop. På vägen hem åker vi nog till Göteborg när vi ändå är på gång... ;-)

Återkommer med bilder från vår weekend på resande fot när vi kommer hem igen!

Solig helg i Stockholm

Helgen i Stockholm var bra på alla sätt och vis. Solen sken och vi promenerade runt, både på stan och på underbara Djurgården. Vi åt gott - på restaurang, på picknickfilten och i lägenheten vi hyrde. Vi träffade kompisar... ja ni hör ju själva.

Här kommer lite bilder från helgen:

Emma läser sin bok på flyget upp till Stockholm.

Det hanns även med att gunga i Rålambshovsparken.

Jag och Emma på Söder.

Här testas en bil i Söderhallarna. Emma blev inte det minsta rädd när vi la i en peng och den började röra sig. Hon höll hårt i ratten och skrattade.

Far och dotter på Djurgården.

Mamma och pappas chips såg goda ut...

Sötisen på picknickfilten.

På "stadiga" ben... hmm...

Så här kul tycker Emma att det är...

...att rida på pappas axlar.

Det gäller att röra sig ordentligt och kolla läget i planet innan det startar och man måste sitta fastspänd.

Det är jobbigt att vara i storstan. Emma sov hela flighten hem.

Hemma i Helsingborg var inte vädret lika bra som i Stockholm. Dagen efter vi kom hem skulle jag och Emma till Maxi för att handla lite mat. Men när vi gick ut ur porten öppnade himlen sig...

Kolla in monsterregnet!

Så på väg till bilen fick jag och Emma stå under en balkong en stund innan vi vågade oss vidare.

I dag har dock vädret varit bättre så Emma och jag har lekt i lekparken med Thea och Astrid - sedan promenerade vi medans de små sov. :-)

En glad skit

Emma har de tre senaste nätterna börjat sova bättre och har bara (*peppar, peppar*) vaknat två gånger. Hoppas eländet har vänt nu, men jg har lärt mig att inte ropa hej förän efter en vecka eller så...

Vi har varit hemma från Luleå i en vecka nu och i morgon bär det av igen, denna gång till Stockholm. Och vi har fullt upp när vi är där. Redan på torsdag eftermiddag ska vi träffa Åsa för en fika och på fredag ska vi äta lunch med Lotta - hon har ännu inte träffat Emma, så det blir extra spännande för Emma (och Lotta). ;-)
På lördag ska vi på Skansen med Linda, Dan och Emmy - och kanske får vi också sällskap av Anneli, Patrik, Kalle och Isabella. De har lovat kanonväder hela helgen så vi kommer nog att få det jättebra i huvudstaden.

Så vad har hänt i veckan då? Inte mycket. I måndags var jag och Emma med Camilla och Ludvig på Väla och efte rlunch promenerade vi alla ner till stan. I går lämnade jag in vagnen på Babyproffsen för att de skulle spänna bromsen, vi fick ett lånechassi, men vår är klar i dag, så det blir en promenad dit för att hämta den. I går eftermiddag grillade vi hos Lennarts föräldrar i deras kolonoi. Det var närmare 30 grader varmt och soligt, så vi höll oss i skuggan. Men det var bara skönt.

Här kommer några bilder på vårt lilla busfrö:

En rolig Duplobil på Kallax flygplats!

Så här glad blir Emma när man sätter igång tåget hon fått av kompisen Wille.

Att stå vid spjälsängen tillhör favoritsysselsättningarna just nu.

Emma kryper ofta in i sitt rum och sitter där och leker.

Att leka i poolen utan vatten är roligt det med.

Just innan vi skulle åka hem kom en liten regnskur - då gjorde Emma en koja under parasollet tillsammans med farmor och farfar.

Why Not Café

Efter ännu en jobbig natt (ja Emma vaknade ett antal gånger) tillbringade vi förmiddagen hemma och eftermiddagen med Emmas gudmor Jessika i Landskrona. Vi åkte dit direkt efter lunch och var inte hemma igen förrän strax innan 17. Vi hann med att hälsa på hemma hos familjen Nilsson, som förutom Jessika består av maken Lillis (Anders), dottern Isabella och hunden Tessi. Sedan promenerade vi till stan där det var karneval. (och jag som lovat mig själv att aldrig gå på festivaler med barnvagn... hmmm) Efter ett varv på stan hamnade vi på det nyöppnade Why Not Café, som ligger ute vid Citadellet. Det var verkligen jättefint, så snyggt inrett och sååå goda kakor. Men vad annat kan man vänta sig när det är Henrik som bakat?! :-)
Vi satt ute i solen med det vackra slottet som utsikt... gott och vackert på samma gång! Här kommer några bilder från dagen:

Emma med sin gudmor Jessika.

Why Not Café (Jessika, Lennart och Emma sitter på bänken närmast kameran)

Den vackra utsikten.

Och så avslutningsvis två extra bilder på Emma.

Emma kryper överallt och öppnar alla skåp och lådor. Nu har vi placerat alla plastslevar i nedersta lådan så hon får gräva och leka så mycket hon vill i den.

Emma tar paus i lekandet och slappar framför tv:n en stund.

Luleå i bilder

Så, nu har jag äntligen tagit mig i kragen och uppdaterar med MASSOR av bilder från våra två veckor uppe i norr. Någon längre text blir det dock inte utan ni får nöja er med bildtexter. ;-)
Men jag måste ju berätta att de jobbiga nätterna som hållit oss alla vakna den senaste veckan kan ha berott på att Emma fått en ny tand. I dag sprack den igenom framtill på vänster sida i överkäken. Så nu har lillan tre tänder! :-D

Emma hade jobbiga nätter, vaknade flera gånger per natt och skrek. Här sitter hon med pappa och läser saga klockan halv tolv på natten.

"Skönt att leka naken när det är såååå varmt ute!"

Lennart var duktig och hjälte mamma att krattar i stugan...

... medan lillan satt under sitt myggnät och tittade på.

Efter en stund var Emma så här glad, för på andra sidan bordet satt...

...mormor och morfar!

Emma älskar att leka med sina kusiner Jacob och Joachim. Här har Joachim byggt ett högt torn som Emma med glädje rev ner.

Det var skönt att svalka sig i poolen... Emma och Joachim leker med de färgranna fiskarna.

Emma med sina idoler Jacob och Joachim.

På upptäcksfärd i stugan.

Lek med mormor.

Emma och gammelfarmor Laina - det skiljer lite drygt 90 år mellan dem.

Den vackra utsikten över sjön - tagen från ett av sovrummen på övervåningen.

Det var så varmt att Emma sov i bara blöjan.

Inte speciellt roliga promenadvägar i stugan...

Inte mycket bloggande

Nä, det blev inte så mycket bloggande fråns tugan. Sitter visserligen här med datorn i knäet nu, men det har inte varit lätt att hitta en plats där det trådlösa närverket får kontakt med cyberspace. Som sagt, sitter ute på verandan nu och har kontakt med omvärlden - äntligen. Orkar dock inte lägga in bilder nu, utan gör det när vi är tillbaka i Luleå igen i till helgen.

Vi har haft det bra här trots den intensiva värmen. Det har verkligen varit + 30 grader i flera dagar nu och det har varit lite jobbigt för Emma - inte bara värmen utan även alla insekter som mygg, knott, getingar, humlor och broms. Stackaren har tillbringat stärre delen av sin tid ute i vagnen under ett myggnät!

I morgon bär det av hem till Luleå igen och drygt halva vår semester här uppe har passerat. Bara sex dagar till flyget tar oss söder ut igen!

Hoppas ni också har det brä där ute i värmen! ;-)