Hemma igen

Så har veckan i Luleå tagit slut och jag och Emma kom hem till Helsingborg sent i går kväll. Även flygresan ner gick bra - Emma var go' och glad mellan Luleå och Arlanda, sedan somnade hon innan vi ens taxat ut och sov hela vägen till Ångelholm. *skönt*
Veckan har varit lugn, men Emma har sovit dåligt om nätterna och vaknat vid halv sex varje morgon - alltså har jag varit helt slut om kvällarna och inte så social som jag velat med mina föräldrar. Förhoppnigsvis blir det bättre nu när vi kommit hem igen.

Vi började vår vecka i norr med att åka upp till vår stuga i Ekfors, ca tretton mil norr om Luleå och två mil väster om Övertorneå. Där åt vi gott, åkte pulka, skoter och bastade. Ekfors, eller hela Norrbotten, var väl det enda stället i Sverige som inte hade sol under påsken. Men trots det var vädret okej. Emma fick testa två saker för första gången - den ena - att åka pulka - gillade hon skarpt medan hon var mer skeptisk till bastun. Men hon vänjer sig.... ;-) 
Vi hann också åka upp till Neistenkangas, somm ligger 7 mil norr om Ekfors, och hälsade på gammelfarmor Laina. Det var första gången hon träffade Emma. Sist jag var där var på hennes nittioårs kalas förra sommaren...

Vi var i Ekfors från torsdag till söndag och sedan återvände vi till stan. Då kom solen. Där gick vi bland annat  långa promenader i 70-tals vagnen - och så hann vi med en vända på stan där mormor tokshoppade vår och sommarkläder till Emma!
Emma fick en rolig vecka hos mormor och morfar. De har busats och skrattats mest hela tiden!

Här kommer några bilder från veckan:

En tidig morgon i Ekfors...


Morfar grillar korv till lunch.


Morfar drar Emma i hennes nya pulka.


Så här kul tyckte lillgumman det var att åka pulka!


Morfar och Emma på skotern.


Fyra generationer. Det skiljer hela 90 år mellan gammelfarmor och Emma. (det var svårt att få en bild där alla tittar in i kameran samtidigt.)


Emma och gammelfarmor.


Mormor och Emma diskar.


Emma inspekterar mormors alla armband och ringar.


Mormor åter upplever det glada 70-talet! ;-)


Morbror Fredrik är Emmas favorit - hon gillar att leka med hans skägg.


Vi var också ut till Ersnäs och hälsade på lille Leo som är sju veckor. Hans mamma heter Lisa och hans pappa heter Johan och de bor i Gävle. Lisa är lillasyster till min kompis Åsa... som också var i Ersnäs och hälsade på.

Sedan så vill jag visa några fina vårbilder jag tog på morgonpromenaden i dag:


Hela Pålsjö skog är full av vitsippor.


De första rhododendronen står i blom utmed Hälsovägen...


...och körsbärsträden står i full blom utanför vårt hus på Hjälmshultsgatan.


Oj oj oj så många bilder det blev.... :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0