Vecka 39

Går in i vecka 39 i dag och har exakt två veckor kvar till beräknad förlossning nu... men bebisen får gärna komma NU! Ska till barnmorskan i morgon klockan 11 och då ska jag höra vad hon tror och säger.
Känner lite obehag nu, känns som knivar "där nere" när jag promenerar och sammandragningarna kommer allt oftare. Sedan är ju bebisen fortfarande helt galen och rör sig hur mycket som helst - hela tiden. Men, nej, jag klagar inte. Jag har haft en otrloligt lätt graviditet och inga som helst komplikationer - så det här kan jag ta. ;-)


Så här står det om denna vecka på gravid.se:

 

Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. Livmoderhalsen mognar för förlossningen. Livmodern tar nu upp all plats i bäckenet och en stor del av buken. Den trycker mot bröstkorgen, och det kan hända att du känner dig riktigt besvärad av graviditeten nu. Har du blivit rödflammig i ansiktet, så beror det på att hjärtat och blodomloppet arbetar hårdare än någonsin med. Förmodligen börjar din vikt plana ut och vissa kvinnor går till och med ned i vikt den sista veckan före förlossningen. Oroar du dig för något! - Vad som helst, så ta upp saken när du är på kontroll hos din barnmorska.

Barnet väger nu ca 3,5 kg och är omkring 37 cm långt från huvud till stjärt. Fostervätskan förnyas var tredje timme och det mesta av lanugohåret har fallit av när födseln nu är nära. Barnet sväljer hårstråna tillsammans med andra utsöndringar och allt hamnar i matsmältningsapparaten. Det kommer ut som barnbeck vid första tarmtömningen. I lungorna ökar produktionen av ytaktivt medel ytterligare, samt lungmognaden. Navelsträngen är omkring 51cm lång och är ungefär lika lång som ditt barn från topp till tå. Nu kan det vara svårt att märka barnets alla rörelser.

Vill du tjuvtitta på vad som komma skall, besök gärna Småbarn.se, där du kan fortsätta läsa om fakta, utveckling och diskussionsgrupper.

 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: A

Det där med "knivarna" känner jag igen. Sammandragningarna också. Däremot säger barnmorskorna att barnet ofta lugnar ned sig innan förlossningen. Det har stämt för mig bägge gångerna. De har varit så stilla i magen att jag nästan trott att de inte har levt längre. Lugnet före stormen... Så det dröjer nog ett tag till skulle jag gissa....Visst hör du av dig när det är dags så man får ägna dig lite tankar! Om du hinner förstås....

2008-09-18 @ 12:22:41
Postat av: Kattis

Klart jag hör av mig, du är ju en av de första att få veta när det är på g! (Du, Linda, samt våra föräldrar)Har också hört att det ska lugna sig i magen men en blivande fembarnsmamma (som är yngre än mig?!) säger att när hon väntade sin tredje så var han vildare än vanligt dagen innan han kom till världen.... vi får se hur det blir för mig. Tror nog som du sägar, att det blir "lugnet före stormen".

Kram!

2008-09-18 @ 13:38:48
Postat av: Linda

Ja, Emmy var bra aktiv i magen på mig oxå. Kvällen innan (hon kom ju 16.17) så levde hon rövare som vanligt! Däremot lät hon mig sova den natten iaf. :)

2008-09-18 @ 19:47:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0