Helgen i storstan

Hej. Sitter här hemma och är kraslig. Var hemm från jobbet i går och ska nog vara hemma i dag också. Är snorig, hostig och känner mig allmänt hängig! :-(

Som tur var så kom förkyldningen efter min helg i Stockholm som var hus mysig som helst. På fredag åt jag lunch med Lotta på takterrassen på Kulturhuset för att sedan ta bussen hem till Anneli och barnen i Upplands Väsby (Patrik var i Skåne och spelade golf) Vi satt och pratade, grillade och åt gott och hade det jättetrevligt!

På lördag morgon åt vi furkost ute, gick på en skön promenad och åt sedan lunch. Efter det åkte jag till Linda, Dan och lilla Emmy i Nacka.
Promenad och grillning även där... GOTT!!! På söndgen var jag;linda och Emmy på konstutställning på Factory i Nacka strand. Det var fotografen David Lachapelle som ställde ut sina smått absurda bilder. Eftet det gick vi ner til J och åt en god lunch.

På måndag morgon, efter frukost, åkte jag till stan och vidare till Bromma flygplats igen!
Tack Anneli, Linda och Dan för en trevlig helg.
Här kommer några bilder:

image226
Anneli, Isabella och Kalle äter frukost i solen!

image229
Emmy.

image228
Mästergrillaren Dan.


I dag går jag in i vecka 21 och så här står det på gravid.se om denna vecka:

Vissa kvinnor får halsbränna vid det här stadiet. Det kan kännas som en brännande känsla i bröstet och du kan även få sura uppstötningar. Det finns receptfria läkemedel som neutraliserar magsyran, t ex Gaviscon. Blir det extra besvärligt kan din läkare skriva ut medicin. Kanske kan du svettas ovanligt mycket och det beror helt enkelt på de extra kilon som du nu bär runt på. Omkring denna vecka känner du livmodern strax under naveln.

Ditt barn är ca 16cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 420g. Det kan röra sig fritt i fostervätskan och kan sparka både långt upp i magen och ända nere vid blygdbenet.

Nu är matsmältningsapparaten tillräckligt utvecklad för att kunna tillgodogöra sig vatten ur det fostervatten som barnet sväljer. I början av graviditeten är det moderkakan som producerar fostervatten men när njurarna fungerar ungefär i fjärde månaden, tar de över produktionen. Njurarna tar även hand om en del avfallsprodukter i barnets blod och tillverkar urin av dem. Men det finns inte mycket urin i fostervattnet utan det mesta av avfallsprodukterna som bildas, transporteras bort via moderkakan och ut i ditt blodomlopp. Det är dina egna njurar som tar hand om det mesta av renandet efter barnet.

Sinnesorganen som barnet ska använda för att lära känna världen utvecklas nu raskt. Smaklökarna på tungan är färdiga. Hjärnans och nervtrådarnas utveckling har kommit så långt att barnet ska ha fått känsel. Vid ett ultraljud skulle du nu kunna fånga en bild, där barnet suger på tummen eller smeker sitt ansikte.

Vill du se mer om hur fostret ser ut och utvecklas kan vi tipsa om Kärlekens Mirakel, en film av Lennart Nilsson som säljs både som DVD och VHS i Gravid Shopen

 
 
 
 
 

Ska till barnmorskan i morgon klockan 09.30. Ska bli spännande att se hur mycket jag gått upp sedan inskrivningen, då hade ag inte gått upp ett enda kilo. Magen är liten men rund och när jag ställer mig på hemmavågen så ser det ut att vara ca 4-5 kilo +!

Kommentarer
Postat av: A

Tack själv! Det var som vanligt supermysigt!

2008-05-14 @ 10:36:12
Postat av: Monica

Låter som att du haft en rolig helg i stockholm. Hoppas du blir frisk snart.
Kram Monica

2008-05-14 @ 10:46:48
URL: http://www.mlos.blogg.se
Postat av: Linda

Tack själv för sällskapet!
Vet du, jag har oxå varit lite hängig. Och jag som trodde att det berodde på pollen! Svårt att avgöra ibland... Tror att Emmy fått sig en liten släng oxå, men hon är vid gott mod.
Vilken härlig bild du hade tagit på henne. Så representativ för hur alert hon är! :)

2008-05-14 @ 15:35:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0