Äntligen tillbaka....

Så, då är det dags att ta tag i bloggandet igen. Har varit tyst ett tag, jag vet.... men jag har liksom inte haft lust eller ork att skriva. Mycket har hänt och det är väl dags att berätta för alla som inte redan vet: Jag är gravid! I början av oktober (planerat till den 3:e än så  länge) blir jag och Lelle föräldrar. Vilket betyder att jag är i v 16, dvs fjärde månaden redan!
Magen har börjat puta och i går berättade jag det för mina arbetskamrater.... De tyckte det var oförskämt av mig att hålla på en sån underbar nyhet så länge! :-)

Så här står det om v 16 på gravid.se:

Din midja börjar försvinna, och ett tips för att behålla de vanliga kläderna några veckor extra är att trä genom ett gummiband som extra ögla i knapphålet och sedan knäppa gummibandet runt knappen!

Ditt barn är 108-116mm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 100g. Nu är barnets armar och ben färdigbildade och lederna fungerar. Skelettet hårdnar i och med att benen förkalkas och denna process kallas ossifikation. Barnet kan nu koordinera sina rörelser då nervsystemet fungerar och musklerna svarar på hjärnans signaler. Det är fullt med aktivitet i livmodern, fostret rullar runt, sparkar och gör volter. Ännu kan det vara svårt att känna rörelser då fostervattnet fungerar som en ljud- och rörelsedämpare. Omföderskor kan känna ett litet fladder runt denna vecka. Är det ditt första barn så dröjer det oftast några veckor till innan du känner att det sparkar.

Det går nu att avgöra barnets kön med hjälp av ultraljud. I fostervattnet finns celler och kemiska ämnen från barnet. Dessa kan fångas upp vid ett fostervattensprov och kan ge viktig information om barnets hälsa.

 
 
 
 
 

Jag har ännu inte känt bebisen men det kommer nog om nån vecka. Brukar ju ta längre för förstföderskor - då vi inte riktigt vet hur det känns.... ;-)
Vi har också bestämt att INTE ta reda på vad det är för kön vid ultraljudet om 2-3 veckor. Men min pappa är dock säker på att det är en tjej medan Lelle tror att det är en kille, så nu har de slagit vad 500 spänn! Hahaha!

Om vi sett pyret? Jo´rå, vi har varit på två ultraljud redan, ett i v 9 och ett i v 14. Första gången såg h*n ut som en alien med stumpar till armar och ben och ett gigantiskt huvud. Andra gången sprattlade h*n hejvilt med både armar och ben och man såg tydligt hjärtat, kissblåsan, ryggraden mm. Fantastiskt att se!

Nä, nu ska jag vila mig lite. Har varit på konferens i Ånhult över natten och gick inte och la mig förrän 02.30 (de andra partade till 05.30!!
Men vi hörs snart igen, kommer inte att ta lika länge som sist. I promise!

Kommentarer
Postat av: Monica

Hej.
Kul att du skriver igen. Hoppas att allt är bra med er. Hälsa Lelle.
Kram Monica

2008-04-12 @ 18:51:54
URL: http://www.mlos.blogg.se
Postat av: En Mölnbobos Liv - Mammablogg

Grattis! Vad roligt!!! Tycker ni gör rätt i att inte ta reda på kön, vi gjorde iofs det med Melvin men nästa gång tänker jag inte göra det.

Hälsa Lelle och gratta honom till ett gott arbete *S*

2008-04-12 @ 22:32:25
URL: http://www.annakarlsson.se/blogg/
Postat av: Kattiz i Lule´

Underbaaaart!!! Grattis i massor!!! :-D

2008-04-13 @ 11:13:03
Postat av: A

ÄNTLIGEN! Har saknat ditt bloggande! Se till att du skriver nu! : ) Och grattis igen, men det har jag ju sagt flera gånger redan!

2008-04-13 @ 15:47:42
Postat av: Pata

Grattis skåningar, skitkul! Hälsa Lelle och gratta också, han ligger också lite efter med bloggandet.

2008-04-13 @ 19:13:42
Postat av: Pata

Grattis skåningar, skitkul! Hälsa Lelle och gratta också, han ligger också lite efter med bloggandet.

2008-04-13 @ 19:23:21
Postat av: Josse

Stort grattis, va kul! Hoppas du mår bra! Hälsa Lennart.
Kram Josse

2008-04-13 @ 21:11:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0