Kräfttest & after work

image138

I går hade vi ett kräfttest på jobbet (som kommer i tidningen på måndag). Inhandlat var 10 olika sorters kräftor samt tillbehör... smör, bröd, snaps, öl, vin med mera.

Vi dukade fint med snygga servetter, tallrikar och rödglittrande konfetti (i form av kräftor) och så hade vi naturligtvis på oss de obligatoriska kräfthattarna. Jag som inte är en någon speciell kräftkännare trodde inte jag skulle kunna känna skillnaden på de olika djuren, men oj vd jag bedrog mig. Skillnaden var hur stor som helst. Vissa var salta och goda, andra smakade bara dill - och andra sand och dy. Blä!
Vissa hade så mjukt skal att de var svåra att äta, endel var mörkt röda och vackra medan andra såg ut att ha drabbats av pesten - eller någon form av pricksjuka! Vi var tre stycken som var mindre erfarna kräftätare, som ni fick en lektion av kräftälskarna. Vi sög- och smakade även det läskiga smöret... som till min förvåning var ganska gott på de flesta. Klorna var heller inte så svåra att få upp nu när man lärde sig tekniken.
Omdömena vr slittrade och när vissa njöt och gav en femma suckade vissa och kryssade in en tvåa - godast måste jag säga var de rostade mackorna med löjrom, som vi alla åt med god aptit.

När allt gegg var undanplockat vandrade vi ner mot hamnen. Det var ju varmt och skönt, hela 25 gradet och klockan var strax efter åtta. Planen var att sätta sig på Dunkers, men det blev Oceano, bakom Hotel Marina Plaza  i stället. Det är ett ställe jag aldrig varit på, bara hört talas om - som nu kan ha blivit et av mna favortituteserveringar. Vi satt i sköna soffor och blickade ut över sundet och alla båtar. Wonderful!

image139
Oceano syns tyvärr inte på bilden, men ligger lite mer till höger på bilden... bakom uteserveringen som syns här till höger... Men ni kanske ändå förstår hur mysigt det var?!

Nu är jag ledig hela helgen, fredag, lördag och söndag. Vih ar inga speciella planer, förutom att vi ska till Lelles föräldrar och grilla i morgon. Nu ska vi på stan och göra lite ärenden, senare i eftermiddag ska Lelle döma match och jag ska slappa i soffan. Låter rätt skönt tycker jag! :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0